Predopismenjevalne zmožnosti

Med predopismenjevalne zmožnosti štejemo:

  • vidne sposobnosti,
  • slušne sposobnosti,
  • motorične sposobnosti,
  • orientacija,
  • priprave na pisanje,
  • drža pisala

V učnem načrtu za slovenščino (2011) lahko preberemo, da mora razvijanje zmožnosti branja in pisanja besedil potekati individualizirano, postopno in sistematično – torej se moramo učitelji zavedati, da učenci prehajajo med fazami šele potem, ko imajo razvite veščine, spretnosti in zmožnosti ter glede na svoje znanje branja oz. pisanja. Zato je pomembno, da učitelj za vsakega učenca posebej naredi individualni načrt razvoja zmožnosti branja in pisanja.

Prva faza začetnega opismenjevanja je sistematično razvijanje predopismenjevalnih zmožnosti, ki naj poteka postopoma. Začne se z vidnim razločevanjem, nato slušnim razločevanjem in razčlenjevanjem in nato orientacija učenca. Tudi ta poteka postopoma – najprej naj se učenec orientira glede na svoje telo, nato v prostoru, zatem na papirju in končno se mora učenec znati orientirati s pisalom.

Učiteljeva vloga pri spremljanju razvoja branja in pisanja posameznega učenca je, da ves čas preverja razvitost posameznih veščin, spretnosti in zmožnosti pri učencu. Glede na svoja opažanja naj učitelj sestavi individualni načrt razvijanja zmožnosti branja in pisanja.

 

RAZVIJANJE PREDOPISMENJEVALNIH ZMOŽNOSTI

Predopismenjevalne zmožnosti razvijamo postopoma, pomagamo pa si lahko z različnimi vajami, ki jih izvajajo učenci. Nekatere dejavnosti, ki jih organiziramo učitelji v razredu oz. jih lahko počnejo starši doma z otrokom, so že napisane spodaj.

1. OSNOVE PISANJA

Pomembna je postavitev pisalne površine ter pravilna drža telesa in pisala.

 

Med pomembnejšimi dejavnostmi, ki jih izvajamo z učenci za osvojitev pravilne drže pisala so vaje za pincetni prijem.

  • Učenci naj aktivnost le dveh prstov začutijo tako, da s palcem in kazalcem ponazorijo ključek ptička. V kljunček naj njihov “priček” prime pisalo in naj pušča sledi na listu, pri tem naj bo pozoren, da ne pritiska preveč na podlago.
  • Pincetni prijem učenci urijo z igro s Hama perlicami ali z vtikanjem žebljičkov.
  • Zelo priporočljive so dejavnosti z uporabo pincete.
  • Nekaj namigov, kako učencem pomagati pri pravilni drži pisala pa najdete tu.

2. ORIENTACIJA

  1. na telesuprimer dejavnosti: Učenec pokaže dele telesa, loči levo in desno stran.
  2. v prostoru – primer dejavnosti: Učenec se orientira v prostoru glede na to, kaj je na njegovi levi/desni, gor/dol, spredaj/zadaj … Učenec glede na navodila prestavlja nekatere stvari, jih ureja (radirko postavi na rdeč lonček, za moder lonček postavi šilček, rumeno barvico pa postavi v rumen lonček …)
  3. na papirju – primer dejavnosti: Učenec riše glede na naša navodila (levo zgoraj nariši sonce, na sredini je hiša pod njo je hrib …). Ena izmed dejavnosti je tudi ta, da imamo napisano neko besedo (npr. TRAVNIK), kjer je črka v obarvana z zeleno. Učencu damo navodila: Črko pred zeleno črko pobarvaj z rdečo, zadnja črka naj bo rumena …

3. GRAFOMOTORIKA

Priporočene so dejavnosti, kjer učenci razvijajo ročne spretnosti (npr. igranje s plastelinom, obrisovanje rok, zavezovanje vezalk, origami, strišenje s škarjami, zavijanje daril, zapenjanje gumbov, zadrge …). Nato postopoma uvajamo vaje s svinčnikom na papirju (npr. risanje ravne črte vodoravno, nato navpično, poševno; risanje kroga, vijug in zank).

4. VIDNO RAZLOČEVANJE – to so vaje za razvijanje vidnih zaznav.

Primer dejavnosti: Učenci primerjajo dve sliki, na katerih iščejo napake. Postopoma jih uvajamo v svet črt, tako da učencem lahko ponudimo dve mreži, v katerih so zapisane velike tiskane črke in učenci iščejo razlike. Učencem ponudimo različne zapise besed, ki so iz približno enakih črk, enako dolge – naloga učencev je, da povežejo/pobarvajo enake zapise.

5. SLUŠNO RAZLOČEVANJE (glej predopismenjevalne dejavnosti).

 

 

vir: Rot Vrhovec (2017)

Dostopnost